How Saudi Arabia’s aggressive stance on Qatar, Iran and Yemen could shake up West Asia

Two weeks after US President Donald Trump’s trip to Riyadh and his speech to a group of 50 leaders from Muslim Arab countries and others, a diplomatic earthquake struck the oil-rich Persian Gulf region and could go much further region of.

In an unexpected move, Saudi Arabia, Bahrain, the United Arab Emirates and Egypt have not only broken diplomatic and economic relations with the small emirate of Qatar, but also come up with a series of allegations that challenge their noble status.

The deepening of the crisis is a contradictory reaction of the President of the United States and his Secretaries of State and of Defense.

The president enthusiastically supports the Saudi kingdom and officials have offered to mediate between Riyadh and Doha.

In the midst of this confusion, the Saudi king for 81 years, Salman bin Abdul Aziz Al Saud bin Nayef decreed Muhammad as prince of the crown and raised his favorite son, Muhammad.

As Defense Minister for more than two years, Prince Salman bin Muhammad, 31, became known for launching the aggressive policy towards Iran and Yemen in the war.

The main objective of the anti-Qatari axis led by Saudi Arabia is Iran. The 13-point ultimatum in Qatar is ahead of demand, “Riyadh Curb with Iran and closed its diplomatic missions.”

Apart from the sectarian differences between Sunnis from Saudi Arabia and Shiite Iran, the bone challenge is the ongoing civil war in Yemen.

Claiming that the Houthi Shiite rebels in Yemen are Iranian puppets, Prince Muhammad, as defense minister, led a bombing of the Huzis in Yemen in March 2015.

Unlike his boast that the military movement would lead to success within a few months, Yemen has become a quagmire of Saudi Arabia, which would have evacuated the Riyadh treasury 6 billion per month.

The third Doha application says: “Stop Al Jazeera and its affiliates.” Al Jazeera is joking Saudi Arabia television and other Arab autocratic monarchies.

The broadcast in Arabic and in English, the channel is available in 100 countries, giving Qatar a profile far beyond the Arab world.

Al Jazeera was the son of the brain of Émissat Qatar Hamad bin Khalifa Al Thani after taking office in June 1995 in a bloodless coup, while his father, the Emir Khalifa Al Thani, was in Switzerland.

In a concerted action, Emir Hamad abolished the information ministry, media censorship facility and has allocated $ 140 million over the next five years to a 24-hour news channel on satellite television.

Al Jazeera or the peninsula, began broadcasting in Arabic in November 1996, with its English channel on the air 10 years later.

From the outset, its work force was almost entirely made up of journalists trained at the BBC who had lost their jobs seven months earlier.

This happened after a Saudi prince was upset over the interviews with the BBC Saudi dissident Muhammad al Massari and his documentary on the death penalty in the kingdom. Orbit TV, headquartered in Rome, owned by the prince, canceled its contract to produce Arabic news from the BBC.

Al Jazeera has broken the Middle East television programs related to local intelligence and information services. Two weekly debate program, the opposite direction and the other ruling, discussed controversial issues, including religion and politics, Arab relations with Israel and the role of the monarch in the Arab world.

In 2000, the United States Department of State applauded Al Jazeera as a beacon of freedom of expression. A week after the Sept. 11 attacks in New York and the Pentagon, Al Jazeera interviewed Secretary of State Colin Powell.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *